Purpose of marriage



Ada twitter genius cakap,
"bila kahwin.. siapa yang kena buat semua kerja rumah?"

And mostly said.
"Perempuan yang kena buat semua kerja rumah. Its not man job to do."

Ada lelaki yang cakap, "Takpe. Aku boleh buat semua kerja rumah, aku pun pandai memasak. Kalau isteri aku tak pandai masak atau buat kerja rumah. Dia boleh belajar dari aku."

Its good to hear that. Tapi komen dia bukan berhenti sampai situ aje. ada sambungan dia. "Tapi, kalau aku pandai buat kerja rumah, pandai memasak, complete semuanya, buat ape nak kahwin lagi kan? Baik aku  hidup sorang je."

Aku geleng kepala je baca komen dia. So betul lah apa yang aku fikir. Tujuan dia nak kawen semata nak cari orang gaji untuk memasak dan kemas rumah dia. Bukan tujuan untuk lindung perempuan tu atau jaga perempuan tu.

Kalau lelaki tu fikir dia dah pandai semua, mengemas, memasak and dia fikir dia masih lagi memerlukan seorang wanita dalam hidup dia, dia tahu tujuan dia berkahwin dengan  wanita tu untuk dia jaga, untuk dia lindung and sharing every happiness or painful moment with her. Become a cure to each other.

Kau bukan selamanya kuat untuk buat semua kerja. Kau bukan selamanya sihat. Sebab tu kau perlukan partner untuk tolong kau. Its about toleration and consideration too. Helping each other.

"Kun Fayakun" Allah tu wujud.


So if you think you wanna get married just because to have someone doing all house chores by themself, I wonder, are you looking for a maid or a wife?

Please dear all mens.
Perempuan juga tak selamanya kuat, tak selamanya sihat. Maybe they look fine, but somehow they manage to endure it.

Sebab apa aku cakap macam ni? Sebab aku dah lalui. Mentality family aku yang selalu salahkan our female members in my family kalau ada kerja rumah yang tak buat. I mean, why don't you help? Kenapa kena letak salah atas orang lain, kenapa kena salahkan orang lain. If you saw it, then do it. Tak salah kan? Its not even gonna break your hand or your neck.

But ada pulak yang tolong perempuan buat kerja rumah tapi, mengungkit pasal semua benda dari zaman tok nenek. Its hurt tho.
Kalau ada perempuan lain yang tak kisah diorang yang buat kerja rumah semua tu, ask her how she endured her pain. Tipu lah kalau takde rasa kecewa.

I'm saying this because I can't even fight for myself.

I'm fighting this emotional abused.








Comments

Popular Posts