Tepis selagi boleh selagi hidup

Aku selalu fikir yang kasih sayang yang diberi keluarga pada aku, kurang.

Aku tepis sangkaan aku sendiri.
"Jangan tamak, bersyukur dengan apa yang ada."

Aku selalu fikir kenapa asyik aku yang selalu kena mengalah? Sebab aku yang paling tua? Kenapa aku yang hadapi semua?

Aku tepis sangkaan aku lagi.
"Tak. Kalau bukan kau yang boleh memahami situasi orang lain, siapa lagi?"

Aku selalu fikir kenapa diorang pentingkan yang lain daripada aku? Tak kira family atau kawan.

Aku tepis sangkaan jahat ni lagi.
"Sebab kau boleh hadapi semua ni. Allah ada dengan kau.

Aku selalu fikir apa aku ni tak cukup baik untuk semua orang?

Aku tutup mata dengan tapak tangan. Hati aku.. Mata dah berair dahpun menitis laju.  Kesat bagi kering. Jangan nangis, kau kuat!

Aku tepis lagi
"Kau ok. Cuma orang je tak nampak apa yang kau usahakan. Manusia kan banyak kekurangannya."

Aku fikir, kalau aku baik. Kenapa orang terdekat aku buat jahat dengan aku? Pura-pura baik tapi tak langsung usaha untuk tolong aku, tak macam aku usaha untuk tolong diorang? Kenapa buat seolah aku ni tak penting? Ke aku jahat?

Aku cuba tepis.
"Sebab... Allah Maha mengetahui. Allah tahu kau boleh buat. Kau persoalkan banyak mana soalan dalam fikiran kau sekalipun, kau tetap cuba bersabar dan cari jawapan.

Aku fikir, kenapa kalau tiba waktu aku meminta pertolongan, dibuat lambat endah tak endah? Kenapa kalau adik yang lain, laju je diturutkan

Aku tepis.
Cuba nasihat diri sendiri lagi.
"Anggap saja kau dah merasa nikmat terlebih dahulu. Mungkin tuhan nak ajar kau berdikari. Berdiri sendiri bila semua dah tiada nanti, hanya kau yang mampu bertahan hati."

Aku fikir. Manusia, kalau mereka tahu mereka penuh dengan kekurangan, kenapa tak usaha..? Macam aku, aku cuba usaha untuk mengenal orang walaupun 10 tahun lamanya. Puaskan hati diorang. Tapi sekali aku perlukan bantuan, dilayan aku seperti bukan sesiapa.

Aku hayun tangan di udara, tepis semua yang aku persoalkan seolah-olah terlalu banyak asap menyelubungi aku.

"Manusia, mereka manusia juga. Kau juga manusia yang persoalkan manusia lain. Hakikatnya semua tak sempurna. Apa kau lupa erti redha dan bersyukur untuk segalanya?"

Kun Fayakun.
Kalau Allah dah tetapkan semuanya, tak perlu kau risau.

Comments

Popular Posts