How important I am to you

Kadang bila tiba-tiba orang tanya kenapa aku jadi macam ni. Aku sendiri tak dapat jawab kenapa. Terlalu banyak benda yang aku nak luahkan sampai tak terluah. Terlalu banyak perkara yang broke hati aku sampaikan aku tak tahu nak cantum kepingan yang mana dulu.
Aku prefer fikir dulu, cari words yang sesuai sebelum luahkan pada orang apa yang aku rasa. Walaupun hati aku hancur gila. Sebab aku tahu, kata-kata aku yang keluar boleh buat orang hancur hatinya jugak.
(Aku marah diri sendiri. Kenapa aku still cuba jaga hati orang even takde yg jaga hati aku. )
....
Mama ketuk pintu, bagitahu aku yang dia dengan abah nak turun KL jumpa kawan. I asked her, "Why?" then, this is it! Setiap kali! ,Setiap kali macam ni aku rasa manusia paling tak berguna. Aku rasa aku tak penting dalam hidup diorang. NOPE! TAK PERNAH RASA PENTING PUN.
Bila aku tanya "why?", "untuk apa?" then she'll answered. "Ade lah." Or never tell the reasons why. Macam beli motor haritu. She couldn't even tell me yang dia akan hantar motor biru tu pada Ania sedangkan benda tu POINT PENTING!!! NAMPAK SANGAT AKU TAK PENTING.
Macam pagi tadi dalam pukul 3 lebih. Aku turun dapur nak ambik air kosong. Then ada someone bukak lampu. I wonder who lepastu nampak abah tengah gilap kasut 'rare' dia sambil teringat yang terdengar conversation diorang Iffah cakap. "Alaaa esok mama takde."
Pastu Mama cakap. "Alaa kejap je punn" So I thought that they're going to go somewhere.
Sampai aku naik bilik, Abah tak bagitahu pun yang diorang nak keluar harini. INFORM!! At least inform !!! Walhal Abah boleh je bagitahu waktu tu. Why??? Susah sangat ke. Ade code rahsia sangat ke sampai susah nak bagitahu anak sendiri. Kalau A tu tanya mesti laju je jawab kan? Sebab dia penting.
Sebab nilah aku privatekan diri aku sendiri. Lepastu mama dengan abah cuba salahkan aku kenapa buat diorang macam tu. Well youre doing the same for me either!
Sebab ni lah kenapa aku cuba sayang diri aku sendiri. Sebab takda orang cuba sayang aku. Buat aku rasa tak penting. Korang cuma pakai aku bila perlu. Cari aku bila perlu.
Aku nangis sambil cuba explain benda ni. Aku biarkan diri aku nangis sepuas hati. Buang segala yang tak penting. And,
"Bangun! Bangun. Bukak laptop. Buat cerita buat novel, hantar dekat publisher! Tekad dalam hati sekarang! Kumpul duit cari hidup sendiri. Cari kasih sayang tuhan je. Sebab itu je yang kekal."

Comments

Popular Posts